W związku z łagodzeniem obostrzeń sanitarnych otwartych jest coraz więcej sklepów i punktów usługowych. Warto więc teraz popracować nad lepszą strategią obsługi klientów. Według badań średnio 70% klientów przestaje kupować produkt lub usługę z powodu niesatysfakcjonującej obsługi. 9 na 10 klientów mogłoby zapłacić więcej, gdyby byli świetnie obsłużeni. A więc pozyskaj klienta i utrzymaj go we współpracy po przeczytaniu naszego artykułu.
Metoda 5 kroków, pozyskaj klienta
Powyższe dane pokazują, jak ważne jest, by o klienta zadbać od momentu, gdy przekroczy próg naszej firmy. Za wzór wielu ekspertów stawia sposób funkcjonowania punktów obsługi klientów w korporacji Apple. Stosowanych jest tam pięć prostych zasad „powitania i obsługi klienta”. Cel jest jeden: sprawić, by powracał do naszej firmy.
1. Podchodź z sympatią i traktuj osobiście.
Bądź uprzejmy, uśmiechnięty, traktuj każdego klienta, jakby był najważniejszym dla Twojej firmy.
- Wsłuchaj się w potrzeby.
Staraj się z uwagą podejść do oczekiwań i przestawianych problemów.
- Zaproponuj możliwe rozwiązania.
Dopasuj ofertę, która najtrafniej odpowie na potrzeby klienta. Przygotuj sobie także alternatywne rozwiązanie, nie zawsze da się spełnić wszystkie oczekiwania w jednej ofercie.
- Wysłuchaj wątpliwości i daj czas na przemyślenie.
Warto od razu krok po kroku odpowiedzieć na pytania i rozwiać obawy. W tym miejscu można zaproponować broszury na temat produktu bądź usługi, ale także pokazać zdjęcia od klientów, którzy już skorzystali z oferty i są zadowoleni.
- Miłe zakończenie to szansa na powrót.
Bez względu na to, czy klient skorzysta z usługi, kupi produkt, czy raczej przyszedł, by „pooglądać”, zakończ spotkanie w miłej atmosferze, zaproś do powrotu. Warto też zapewnić o „dostępności” w razie jakichkolwiek wątpliwości czy pytań.
Powrót klienta do naszej firmy celem głównym
Pierwsze spotkanie z potencjalnym klientem ma przede wszystkim dostarczyć mu bogatych i zapadających w pamięć doświadczeń. Pracownicy Apple – jak podkreślają eksperci – nie są wynagradzani prowizyjnie, to sprawia, że nie odczuwają presji związanej z wynikami sprzedaży. Jednak zasady międzynarodowych korporacji można zastosować z sukcesem nawet w lokalnej firmie. Chodzi przede wszystkim o to, by klient dostał niezbędne informacje o usłudze, produkcie, żeby wszelkie jego wątpliwości zostały rozwiane, a co więcej, aby wyszedł z Twojej firmy uśmiechnięty – bez względu na to, czy kupił już jakiś produkt, czy jeszcze nie.