Kryzys w każdej działalności ma dwie ważne cechy, jest naturalny i może być niebezpieczny. Jednak, jeśli podczas tych perturbacji zastosujemy mądre zarządzanie w kryzysie w firmie, może on stać się impulsem do rozwoju.
Czym jest i kiedy przechodzimy na zarządzanie w kryzysie?
Ten typ zarządzania stosujemy, gdy mamy do czynienia z długotrwałym kryzysem niszczącym przedsiębiorstwo, a wcześniejsze mniejsze lub nieco większe zmiany nie przyniosły efektu. Rozpoczynamy od przeanalizowania strategii, zaznaczenia najsłabszych i najmocniejszych ogniw. Dokonujemy rachunku strat i zysków. Musimy też określić, bez czego firma nie może funkcjonować, a co na tym etapie może zostać „zamrożone” bądź zamknięte. Jeśli jest to przedsiębiorstwo produkcyjne, warto skonsolidować siły pracownicze w najmocniejszym punkcie działalności. Zarządzanie w kryzysie polega na koncentracji na kwestiach strategicznych.
Ważne zasady w sytuacji kryzysowej
- Uporządkowanie działalności wewnętrznej w firmie względem otoczenia (umowy z kontrahentami, firmami współpracującymi).
- Optymalne wykorzystanie zasobów ludzkich – umiejętności, jak i floty – np. unikanie „pustych” przejazdów.
- Monitorowanie sytuacji zewnętrznej, zagrożeń ze strony konkurencji (kryzys z tego nie zwalnia, nie sprawi, że konkurencja będzie dla nas łaskawsza, a wręcz przeciwnie).
- Dokładne planowanie decyzji i w miarę możliwości szybkie ich podejmowanie, chodzi nie tylko o dynamiczną reakcję na bieżące problemy, ale także rozpoznawanie problemów i wyzwań związanych z najbliższą przyszłością.
Formy zarządzania kryzysowego według „Encyklopedii zarządzania”
- Potrzebne jest przeobrażenie całej działalności firmy, m.in. wstrzymanie inwestycji, dywersyfikacja np. dostaw, skonsolidowanie potencjału.
- Natychmiastowe rozwiązanie problemów sprzedaży oraz produkcji. Dzieje się to poprzez zredukowanie kosztów i zwiększenie wydajności. Często stawia się mocny nacisk na reklamę.
- Finansowe. Tworzenie tzw. mostów płynnościowych dla kapitału, poszukiwanie źródeł nowego finansowania działalności oraz restrukturyzacja finansowa firmy.
- Zarządzanie w warunkach niewypłacalności. Ten proces polega na ochronie firmy. Chodzi o jak najlepsze wypracowanie układu z wierzycielami. Kolejny etap to zarządzanie masą upadłościową.
Sukces tych działań zależy „od wielu czynników”. Te najważniejsze to: prawidłowe nazwanie przyczyn i objawów kryzysu, zbadanie jego nasilenia oraz określenie najbardziej prawdopodobnego czasu trwania. Trzeba sprawdzić, czy struktura firmy jest dobrze dobrana do otoczenia zewnętrznego, sektora i rynku. Działania antykryzysowe warto dobrać do kosztów i cen. Na koniec ważna rada: nie bój się sięgać po pomoc specjalisty, albowiem zarządzanie w kryzysie nie należy do najłatwiejszych.